Saturday, 7 January 2012

Saturday ☺

Salam saturday :-) First weekend in 2012. Alhamdulillah di panggil interview. Sepatutnya hari ni kena pergi interview dekat ampang tapi tak jadi, di tunda esok. Tengoklah esok macam mana tuahnya. Tolong doakan saya. Ya-Allah, permudahkanlah segala urusan ini. Aminn Ya-Razaq. 

Dear Allah,

Firstly, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You.

Secondly, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You.

Last but not least, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You, thank You.

Yours sincerely,
Me.

Thursday, 5 January 2012

Do not judge anyone

Kutukan yang kita lemparkan pada orang lain tidak akan menjadikan kita insan yang lebih baik.
Orang yang bersalah, berdosa dengan Allah. Kita yang mengutuk, mencaci maki, mengumpat; berdosa pada si pesalah disebabkan kata-kata kita. Kita menjadi pesalah sekelip mata. Beringat-ingatlah sebelum menghukum orang lain.

Istighfarlah. Berilah teguran dan nasihat dengan cara yang baik. InsyaAllah nasihat yang baik itu akan memberi manfaat kepada orang lain bahkan untuk kita juga. Sekadar mencemuh di belakang tidak akan merubah apa-apa. Sia-sia dan kita yang rugi.

Apa perbezaan fitnah dengan mengumpat?
Fitnah ialah apabila kamu menyebut YANG TIDAK BENAR perihal saudaramu.
Mengumpat pula ialah apabila kamu menyebut YANG BENAR perihal saudaramu.

Perkara yang paling susah untuk jaga adalah mulut. MasyaAllah! Sama-samalah kita usaha. Barakallu fiq.

Ayat Kursi:
1) Baca pada saat keluar rumah, 70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi
2) Baca saat masuk rumah, kemiskinan tdk akan memasuki rumahmu
3) Baca setelah berwudhu, darjatmu akan dinaikkan 70 tingkat
4) Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam
5) Baca setelah solat, maka jarak antara kamu dan syurga hanyalah kematian.
Sampaikan kepada orang lain, maka ini adalah sedekah jariah. Dan pada setiap orang yg mengamalkan, kamu akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat. Jom mengamalkannya. Memang payah nak istiqamah tapi kita cuba dan cuba. oke? InsyaAllah :-)

Wednesday, 4 January 2012

Inspired me

'You're my crowns, ummi'

Tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita menerima gelaran solehah.
Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat :
1. Taat kepada Allah dan Rasul-Nya
2. Taat kepada suami

1. Taat kepada Allah dan Rasul-Nya
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga

2. Taat kepada suami.
- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga

Faktor Yang Merendahkan Martabat Wanita.
Sebenarnya puncak rendahnya martabat wanita adalah dari faktor dalaman. Bukanlah faktor luaran atau yang berbentuk material sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh para pejuang hak-hak palsu wanita.

1) Lupa mengingat Allah.
Kerana terlalu sibuk dengan tugas dan kegiatan luar atau memelihara anak-anak, maka tidak hairanlah jika banyak wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya telah lalai dari mengingat Allah. Dan saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syaitan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya.

Firman Allah s.w.t. didalam surah al-Jathiah, ayat 23: ertinya:
"Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya."

Sabda Rasulullah s.a.w.: ertinya:
"Tidak sempurna iman seseorang dari kamu, sehingga dia merasa cenderung kepada apa yang telah aku sampaikan." (Riwayat Tarmizi)
Mengingati Allah s.w.t. bukan saja dengan berzikir, tetapi termasuklah menghadiri majlis-majlis ilmu.

2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia.
Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan itu saja, malahan syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Tidak sedikit yang sanggup durhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit.

3) Mudah terpedaya dengan syahwat.

4) Lemah iman.

5) Bersikap suka menunjuk-nunjuk.

Berkawanlah dengan orang yang boleh mendorong kita kepada kebaikan. Duduklah di suasana yang jauhkan kita dari kelalaian. Berdoalah dengan niat yang ikhlas di hati. Melakukanlah segala perbuatan dengan ikhlas. Bermuhasabahlah diri pada setiap hari. Ya-Allah, berilah kami kekuatan untuk menempuh segala fitnah-fitnah dunia. Kaulah yang maha kuasa dan lagi maha mengetahui apa yang ada di dalam hati-hati kami.


[Wallahu-a'lam]

Page 3 of 366

Guess what, i get offered a job. Alhamdulillah :-) Hari ni kena hantar resume. Tunggu mereka panggil interview. Ikutkan hati, tahun ni nak sambung belajar tapi tengoklah pada rezeqi. Kita hanya mernacang, Allah yang menentukan. Ya-Allah, permudahkanlah segala urusan ku.

Kadang-kadang bila kita menginginkan sesuatu, susah untuk mendapatkannya dan bila tak inginkannya, senang pula menghampirinya. Allah sangat adil dan maha mengetahui, pasti dan pasti ada hikmah di segala sesuatu yang berlaku yang kita suka ataupun sebaliknya. Redha dan berlapang dadalah :-)

Tazkirah untuk hati kita pada hari ini:
"aku menangis kerana tidak berkasut sehinggalah aku bertemu insan yang tidak berkaki..."
Usah kamu dongakkan di atas, tundukklah ke bawah, nescaya kamu akan merasai ada orang yang lebih susah darimu.

May Allah have mercy on us. Aminn Ya-Rahimm :-)

Monday, 2 January 2012

2012 New Year's

Goodbye 2011 welcome 2012. Tutup buku lama, buka buku baru. Bila masuk tahun baru, semua orang akan buat azam baru dan semangat baru. Azam ialah sesuatu yang kita merancang dan berniat untuk melaksakannya dengan bersungguh-sungguh. Kalau boleh, jangan azam masa tahun baru je. Azamlah pada setiap hari. Azam ni, tak payah banyak-banyak pun tak pe, yang penting kita yakin kita mampu dan boleh melaksakannya dengan succeed. Untuk menjayakan sesuatu perkara, tak kiralah apa-apa pun, mestilah kena iringi dengan berusaha, doa dan tawakal pada Allah. Kita hanya merancang, Allah yang menentukan. Jadi, time nak buat azam tu. berdoalah semoga Allah berkati azam kita dan membantu kita dalam melaksakan azam-azam kita tu. Oke?  InsyaAllah :-) Jangan ulangi kekhilafan kita yang dulu-dulu. cubalah membuat kebaikan yang baru. Semoga pada tahun ini, iman/ ibadah/ rezeqi/ ilmu/ sabar kita semua bertambah, dan sama-samalah berazam untuk menjadi hamba Allah yang soleh dan solehah dan ummat yang istiqamah mengamalkan sunnah Nabi s.a.w insyaAllah :-) Yang baik-baik itu datangnya dari Allah dan yang salah dan khilaf itu datangnya dari kelemahan diri saya sendiri. Happy new year's you all's!! Dear 2012, please be beautiful and handsome for us oke :-)

Abu Hurairah r.a berkata,
"Setiap kali datangnya tahun baru, membuat aku risau dan resah kerana semakin singkat umurku, semakin dekatnya ajalku, semakin tipisnya waktu pengampunan Allah terhadapku, dan semakin dekatnya hari perhitunganku" Barakallahu fiq.