Monday, 25 March 2013

Difference Between Istighfār and Taubah



Pernah soalan ini ditujukan kepada Ana : "Adakah Istighfar itu juga digelar Taubat?"

Makna keduanya hampir sama. Namun Istighfar dan Taubat adalah dua tindakan yang benar-benar berbeza, dan dalam untuk taat perintah Allāh, kita mesti memahami apa yang pentingnya kedua-dua Istilah ini.
Yang menimbulkan satu persoalan penting adalah: Apakah perbezaan antara kedua-duanya?

        Istighfar:
Tujuannya adalah untuk kita menjauhi dari perbuatan yang lalai, dosa, maksiat, ingkar, pendinding dari segala bentuk syirik, dan untuk sentiasa mencari keampunan dari Allah.

     Taubat:
Adalah kembali kepada Allah setelah kita terlalai dan ingkar dari perintahnya, menyesal atas kesalahan yang kita telah lakukan dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi serta melakukan perbuatan yang mendapat keampunan Allah.


image

[Dan mintalah ampun kepada Tuhan kamu dan bertaubat kepadaNya, Nescaya Dia akan memberikan keseronokan yang baik kepada hidupmu sehingga suatu masa yang ditetapkan.] Hud: 3



Di dalam surah Hud Allāh menyuruh kita untuk beristighfar (memohon ampun) kemudian Dia menyuruh kita untuk melakukan Taubat (kembali kepada Allah).
Ayat Ini memberitahu kita the successful combination: Remove the bad then do good. This Allāh mentions Istighfār then Taubah. After then Allah promised will give good fun to your life. 
And your reward in this world? The Goodly Life!

                                                                                                                                                                                                                       -[wallau-a'lam]